plane

Centrum prasowe

Kontakt dla mediów

  • Lukasz Wilczynski
    Łukasz Wilczyński

    tel. 516 036 036

    l.wilczynski (@) planetpr.pl

  • AWmini
    Anna Watza

    tel. 516 086 086

    a.watza (@) planetpr.pl

  • Podraza
    Urszula Podraza

    tel. 606 380 677

    u.podraza (@) planetpr.pl

  • Szymon_Szymczyk_m
    Szymon Szymczyk

    tel. 602 701 061

    s.szymczyk (@) planetpr.pl

  • Joanna_frejus
    Joanna Frejus

    tel. 503 168 642

    j.frejus (@) planetpr.pl

  • Grzegorz_Spiewak_mm
    Grzegorz Śpiewak

    tel. 666 300 054

    g.spiewak (@) planetpr.pl

  • Worytko_M1
    Magda Worytko

    tel. 666 300 014

    m.worytko (@) planetpr.pl

  • Edyta_m
    Edyta Lenart

    tel. 731 431 302

    e.lenart (@) planetpr.pl

  • MU-foto-mini
    Michał Urbanik

    tel. 666 300 053

    m.urbanik (@) planetpr.pl

pobierz materiały

pobierz zdjęcia

  • Girl with calculator
  • Casio_FX-GC20

Kalkulatory graficzne zwiększają szansę zdania matury z matematyki

/ 8 lipca 2013 /

Girl with calculator

W maju tysiące polskich licealistów zmagało się z egzaminem dojrzałości z matematyki. Wśród tegorocznych abiturientów znaleźli się również ci, którzy zdecydowali się zdawać maturę międzynarodową. Którzy uczniowie poradzili sobie lepiej z Królową Nauk?

W tym roku do pisemnego egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym przystąpiło ponad 300 tys. abiturientów. Jednak z zadaniami na poziomie rozszerzonym zmierzyło się już tylko 17% maturzystów. W Polsce do matury międzynarodowej podchodzi zazwyczaj niewielki odsetek uczniów – kilkudziesięciu uczniów z całego kraju. Egzamin można zdawać w jednej z 39 placówek edukacyjnych.

 

Matematyka jest obowiązkowym przedmiotem na maturze polskiej, a także na maturze IB, czyli tzw. maturze międzynarodowej. Uczniowie mają do wyboru poziom podstawowy lub rozszerzony. Arkusze zawierają zarówno zadania zamknięte, czyli takie, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi, jak i zadania otwarte, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.

 

Większość tegorocznych maturzystów na egzamin z matematyki oprócz zestawów wybranych wzorów matematycznych mogło zabrać cyrkiel, linijkę oraz kalkulator prosty. Wyjątkiem byli uczniowie zdający matematykę w ramach matury międzynarodowej, którzy obligatoryjnie korzystają z kalkulatorów graficznych, pozwalających na znacznie szybsze wykonywanie skomplikowanych obliczeń. Nie od dziś wiadomo, że  wzór matematyczny to dopiero początek – liczy się przede wszystkim pomysł na rozwiązanie równania. Korzystanie z kalkulatorów posiadających rozbudowane funkcje rachunkowe rozwija logiczne myślenie, a większy, często dotykowy wyświetlacz, umożliwia kontrolowanie procesu poprawnego rozwiązywania zadań.

 

Prawie we wszystkich krajach Europy Zachodniej kalkulatory są stosowane na niemal każdym etapie kształcenia, w tym także na egzaminach maturalnych. W Polsce na zwykłej maturze z matematyki uczniowie mogą korzystać tylko z najprostszych kalkulatorów kieszonkowych, wyposażonych w podstawowe funkcje obliczeniowe. Korzystanie z zaawansowanych kalkulatorów graficznych jest zakazane.

 

Uczniowie, którzy posługują się kalkulatorem graficznym, rozwiązując rozmaite zadania matematyczne, zaczynają dostrzegać, że matematyka staje się ich narzędziem, środkiem do osiągnięcia innego celu. Eksperymentują, stawiają hipotezy i weryfikują je, a więc odkrywają istotę matematyki. Dzięki zaawansowanym kalkulatorom, pokazujemy uczniom, że matematyka nie musi być nudna, a rozwiązywanie zadań to nie żmudny proces. Rozbudzamy kreatywność, uczymy poprzez zabawę z nowoczesną technologią –  mówi Piotr Tomczak z firmy Casio.

 

Dziś, znamy już wstępne wyniki tegorocznych matur. Według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, pozytywny wynik z matematyki na poziomie podstawowym otrzymało 85% uczniów, a średni wynik z poziomu rozszerzonego to 54% proc. punktów. Na maturze międzynarodowej wyniki te są wyższe – w tym roku 86%. Sama zdawalność matury międzynarodowej jest bardzo wysoka – blisko 79% abiturientów mierzących się z majowym egzaminem uzyskało wynik pozytywny. Polacy wyróżniają się ponadprzeciętnym poziomem na tle reprezentantów innych państw. W roku ubiegłym aż 2 uczniów z Polski uzyskało maksymalną liczbę punktów, a w tym roku po raz kolejny II LO w Poznaniu świętuje sukces, ponieważ znowu ich uczeń uzyskał 100%  – wynik ten nie zdarza się często ze względu na stopień trudności egzaminu. W roku 2013 pełną pulę punktów otrzymało 108 abiturientów spośród ponad 127000 uczniów z całego świat.

 

Fakt, że podczas polskiej matury aż 15%, czyli prawie co 7 maturzysta, nie poradziło sobie z egzaminem podstawowym z matematyki, skłania do refleksji – O ile procent zmniejszyłaby się ta liczba gdybyśmy pozwolili uczniom korzystać z bardziej zaawansowanych kalkulatorów? – pyta Piotr Tomczak – Uczniowie mogą wykonywać wszelkie obliczenia nawet ręcznie, ale czasem są to tak skomplikowane rachunki, że łatwo o błąd. Wykonując działania matematyczne za pomocą kalkulatorów naukowych i graficznych, uczeń od razu otrzymuje potwierdzenie uzyskanych wyników, czy tworzonych funkcji. Nie należy tego traktować jako drogi na skróty, nadal potrzebne jest logiczne myślenie i umiejętność kontrolowania wykonywanych działań – przekonuje przedstawiciel Casio.

 

Czy w związku z wszechobecnym technologicznym postępem, zakaz używania graficznych kalkulatorów na egzaminie maturalnym nie jest dla uczniów krzywdzący? W dzisiejszych czasach obsługa urządzeń technicznych w wielu przypadkach jest po prostu niezbędna. W tym przypadku nie tylko ułatwia, ale przede wszystkim wspomaga proces kształcenia. Czy uda się nam doścignąć standardy europejskie i doczekamy chwili kiedy maturzysta będzie mógł zabrać ze sobą na ten jakże ważny egzamin kalkulatora graficzny?

Kalkulatory graficzne zwiększają szansę zdania matury z matematyki

/ 8 lipca 2013 /

Girl with calculator

W maju tysiące polskich licealistów zmagało się z egzaminem dojrzałości z matematyki. Wśród tegorocznych abiturientów znaleźli się również ci, którzy zdecydowali się zdawać maturę międzynarodową. Którzy uczniowie poradzili sobie lepiej z Królową Nauk?

W tym roku do pisemnego egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym przystąpiło ponad 300 tys. abiturientów. Jednak z zadaniami na poziomie rozszerzonym zmierzyło się już tylko 17% maturzystów. W Polsce do matury międzynarodowej podchodzi zazwyczaj niewielki odsetek uczniów – kilkudziesięciu uczniów z całego kraju. Egzamin można zdawać w jednej z 39 placówek edukacyjnych.

 

Matematyka jest obowiązkowym przedmiotem na maturze polskiej, a także na maturze IB, czyli tzw. maturze międzynarodowej. Uczniowie mają do wyboru poziom podstawowy lub rozszerzony. Arkusze zawierają zarówno zadania zamknięte, czyli takie, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi, jak i zadania otwarte, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.

 

Większość tegorocznych maturzystów na egzamin z matematyki oprócz zestawów wybranych wzorów matematycznych mogło zabrać cyrkiel, linijkę oraz kalkulator prosty. Wyjątkiem byli uczniowie zdający matematykę w ramach matury międzynarodowej, którzy obligatoryjnie korzystają z kalkulatorów graficznych, pozwalających na znacznie szybsze wykonywanie skomplikowanych obliczeń. Nie od dziś wiadomo, że  wzór matematyczny to dopiero początek – liczy się przede wszystkim pomysł na rozwiązanie równania. Korzystanie z kalkulatorów posiadających rozbudowane funkcje rachunkowe rozwija logiczne myślenie, a większy, często dotykowy wyświetlacz, umożliwia kontrolowanie procesu poprawnego rozwiązywania zadań.

 

Prawie we wszystkich krajach Europy Zachodniej kalkulatory są stosowane na niemal każdym etapie kształcenia, w tym także na egzaminach maturalnych. W Polsce na zwykłej maturze z matematyki uczniowie mogą korzystać tylko z najprostszych kalkulatorów kieszonkowych, wyposażonych w podstawowe funkcje obliczeniowe. Korzystanie z zaawansowanych kalkulatorów graficznych jest zakazane.

 

Uczniowie, którzy posługują się kalkulatorem graficznym, rozwiązując rozmaite zadania matematyczne, zaczynają dostrzegać, że matematyka staje się ich narzędziem, środkiem do osiągnięcia innego celu. Eksperymentują, stawiają hipotezy i weryfikują je, a więc odkrywają istotę matematyki. Dzięki zaawansowanym kalkulatorom, pokazujemy uczniom, że matematyka nie musi być nudna, a rozwiązywanie zadań to nie żmudny proces. Rozbudzamy kreatywność, uczymy poprzez zabawę z nowoczesną technologią –  mówi Piotr Tomczak z firmy Casio.

 

Dziś, znamy już wstępne wyniki tegorocznych matur. Według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, pozytywny wynik z matematyki na poziomie podstawowym otrzymało 85% uczniów, a średni wynik z poziomu rozszerzonego to 54% proc. punktów. Na maturze międzynarodowej wyniki te są wyższe – w tym roku 86%. Sama zdawalność matury międzynarodowej jest bardzo wysoka – blisko 79% abiturientów mierzących się z majowym egzaminem uzyskało wynik pozytywny. Polacy wyróżniają się ponadprzeciętnym poziomem na tle reprezentantów innych państw. W roku ubiegłym aż 2 uczniów z Polski uzyskało maksymalną liczbę punktów, a w tym roku po raz kolejny II LO w Poznaniu świętuje sukces, ponieważ znowu ich uczeń uzyskał 100%  – wynik ten nie zdarza się często ze względu na stopień trudności egzaminu. W roku 2013 pełną pulę punktów otrzymało 108 abiturientów spośród ponad 127000 uczniów z całego świat.

 

Fakt, że podczas polskiej matury aż 15%, czyli prawie co 7 maturzysta, nie poradziło sobie z egzaminem podstawowym z matematyki, skłania do refleksji – O ile procent zmniejszyłaby się ta liczba gdybyśmy pozwolili uczniom korzystać z bardziej zaawansowanych kalkulatorów? – pyta Piotr Tomczak – Uczniowie mogą wykonywać wszelkie obliczenia nawet ręcznie, ale czasem są to tak skomplikowane rachunki, że łatwo o błąd. Wykonując działania matematyczne za pomocą kalkulatorów naukowych i graficznych, uczeń od razu otrzymuje potwierdzenie uzyskanych wyników, czy tworzonych funkcji. Nie należy tego traktować jako drogi na skróty, nadal potrzebne jest logiczne myślenie i umiejętność kontrolowania wykonywanych działań – przekonuje przedstawiciel Casio.

 

Czy w związku z wszechobecnym technologicznym postępem, zakaz używania graficznych kalkulatorów na egzaminie maturalnym nie jest dla uczniów krzywdzący? W dzisiejszych czasach obsługa urządzeń technicznych w wielu przypadkach jest po prostu niezbędna. W tym przypadku nie tylko ułatwia, ale przede wszystkim wspomaga proces kształcenia. Czy uda się nam doścignąć standardy europejskie i doczekamy chwili kiedy maturzysta będzie mógł zabrać ze sobą na ten jakże ważny egzamin kalkulatora graficzny?

pobierz materiały

pobierz zdjęcia

  • Girl with calculator
  • Casio_FX-GC20

Kontakt dla mediów

  • Lukasz Wilczynski
    Łukasz Wilczyński

    tel. 516 036 036

    l.wilczynski (@) planetpr.pl

  • AWmini
    Anna Watza

    tel. 516 086 086

    a.watza (@) planetpr.pl

  • Podraza
    Urszula Podraza

    tel. 606 380 677

    u.podraza (@) planetpr.pl

  • Szymon_Szymczyk_m
    Szymon Szymczyk

    tel. 602 701 061

    s.szymczyk (@) planetpr.pl

  • Joanna_frejus
    Joanna Frejus

    tel. 503 168 642

    j.frejus (@) planetpr.pl

  • Grzegorz_Spiewak_mm
    Grzegorz Śpiewak

    tel. 666 300 054

    g.spiewak (@) planetpr.pl

  • Worytko_M1
    Magda Worytko

    tel. 666 300 014

    m.worytko (@) planetpr.pl

  • Edyta_m
    Edyta Lenart

    tel. 731 431 302

    e.lenart (@) planetpr.pl

  • MU-foto-mini
    Michał Urbanik

    tel. 666 300 053

    m.urbanik (@) planetpr.pl